PATTI SMITH &
CHRISTOPH SCHLINGENSIEF


25 June - 18 September 2010
Galerie Sonja Junkers, Munich

On the occasion of the premiere of Christoph Schlingensief’s Africa project Remdoogo – Stunde Null. Via Intolleranza II after Luigi Nono at the Munich Opera Festival 2010, Galerie Sonja Junkers shows photographs and film fragments by Christoph Schlingensief from Burkina Faso and Namibia, where he shot his film The African Twintowers, and selected photographs by Patti Smith.

Both artists met each other for the first time in Bayreuth in 2005 after a performance of Christoph Schlingensief’s Parsifal, about which Patti Smith wrote for the German weekly newspaper Die Zeit. In the same year she followed Christoph Schlingensief’s invitation to the shooting of his film The African Twintowers in Namibia. In January 2006, the Wiener Burgtheater showed their first collaboration titled Area 7. 2008 in Graz, during the Steirischer Herbst festival, together with photographs from Africa by Patti Smith, The African Twintowers was shown, an installation of 18 different, simultaneously played videos with an overall length of 180 hours.

Christoph Schlingensief refers to opera in its present form as „a prison, in which high culture has made itself feel comfortable.“ Remdoogo – Operndorf Afrika tries to turn opera back into a „social sculpture“ (Beuys) by taking it back to its native social and political environment surrounded by young people and external influences. In Burkina Faso, together with the architect and winner of the prestigious Aga-Khan-Award for Architecture Francis Kéré, Christoph Schlingensief develops Remdoogo, an opera village, consisting of a stage, classrooms, workshops, gardens, a hospital, a restaurant and sports facilities.

Patti Smith prefers to visit an opera performance rather than galleries; besides Arthur Rimbaud and William Blake she admires the opera singer Waltraud Meier. Since the early 70s, she uses a simple Land 250 Polaroid camera from 1963 for her photography. The Polaroid pictures are being re-photographed, and the negatives printed as silver gelatine prints slightly larger than the original. Patti Smith’s photographs differ substantially from her former partner Robert Mapplethorpe’s work, whose formally perfect black and white photographs are defined by clear lines, sharp outlines and a classical structure. She never photographs particular moments, but rather sees her subjective photographs as meditative pictures and souvenirs. Like Christoph Schlingensief in his expressionist and experimental photographs, Patti Smith consciously employs the out-of-focus effect and suggestive details. The lyrical photographs of Patti Smith and Christoph Schlingensief complement each other,
both artists work on the archaeology of seeing.


Patti Smith & Christoph Schlingensief
22 June > 18 September 2010
Opening: 25 June 2010, 6-9 pm
Open Wed-Fr 12am - 6pm, Sa 12am - 4pm
& Appointments

Galerie Sonja Junkers
Amalienstrasse 45
80799 Munich
T +49 89 24293724
mail [at] sonjajunkers.com
www.sonjajunkers.com



Aus Anlass der Premiere von Christoph Schlingensiefs Afrika-Projekt Remdoogo – Stunde Null. Via Intolleranza II nach Luigi Nono während der Opernfestspiele 2010 der Bayerischen Staatsoper zeigt die Galerie Sonja Junkers Fotografien und Filmfragmente aus Burkina Faso und Namibia von Christoph Schlingensief und ausgewählte Fotografien von Patti Smith.

Die beiden Künstler begegneten sich zum ersten Mal 2005 in Bayreuth nach einer Aufführung von Schlingensiefs Parsifal-Inszenierung, über welche Patti Smith für Die Zeit berichtete. Noch im selben Jahr folgte sie Christoph Schlingensiefs Einladung nach Namibia zu den Dreharbeiten von The African Twintowers. Im Januar 2006 zeigte das Wiener Burgtheater unter dem Titel Area 7 ihre erste Kollaboration. 2008 wurde The African Twintowers, eine Installation aus 18 verschiedenen, gleichzeitig abgespielten Videos von insgesamt 180 Stunden Film, zusammen mit Afrika-Fotografien von Patti Smith in Graz während des Festivals Steirischer Herbst gezeigt.

Christoph Schlingensief bezeichnet Oper wie sie heute zelebriert wird als „ein Gefängnis, in dem es sich die Hochkultur gemütlich gemacht hat.“ Remdoogo – Operndorf Afrika ist ein Versuch, die Oper durch die Zurückversetzung in ihre ursprüngliche Umgebung von jungen Menschen und äußeren Einflüssen wieder zu einer „sozialen Plastik“ (Boys) zu machen. Afrika als Wiege des Menschen und der Kultur soll die Oper heilen. Zusammen mit dem Architekten und Gewinner des Aga-Khan-Award for Architecture Francis Kéré entwickelt Christoph Schlingensief in Burkina Faso Remdoogo, ein Operndorf bestehend aus, unter anderem, einer Bühne, Klassenräumen, Werkstätten, Gartenflächen, einer Krankenstation.

Patti Smith geht lieber in die Oper als in Galerien und bewundert neben Arthur Rimbaud und William Blake die Opernsängerin Waltraud Meier. Für ihre Fotografie benutzt sie seit den frühen 70er Jahren eine einfache Land 250 Polaroidkamera von 1963. Die Polaroids werden abfotografiert und die so entstandenen Negative als Silbergelatine Abzüge nur wenig größer als das Original abgezogen. Patti Smiths Stil setzt sich rigoros von dem ihres ehemaligen Lebensgefährten Robert Mapplethorpe ab, dessen formal perfekte schwarz/weiße Fotografien sich durch scharfe Konturen, klare Linien und einen klassischen Bildaufbau auszeichnen. Sie fotografiert nie bestimmte Momente, sondern sieht ihre subjektiven Fotografien eher als meditative Bilder und als Souvenirs. Wie auch Christoph Schlingensief in seinen expressionistisch experimentellen Fotografien arbeitet Patti Smith bewusst mit Unschärfen und Andeutungen. Die lyrischen Bilder von Patti Smith und Christoph Schlingensief ergänzen sich gegenseitig, beide Künstler beschäftigen sich mit der Archäologie des Sehens.


Patti Smith & Christoph Schlingensief
22 Juni > 18 September 2010
Eröffnung: 25 Juni 2010, 18-21 Uhr
Öffnungszeiten: Mi-Fr 12-18 Uhr, Sa 12-16 Uhr
und nach telefonischer Vereinbarung

Galerie Sonja Junkers
Amalienstrasse 45
80799 Munich
T +49 89 24293724
mail [at] sonjajunkers.com
www.sonjajunkers.com

Installation views
Photos: © Sonja Junkers

Views:
© Deutschmark Gallery
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